Znak Branně tábornického oddílu Arditi

Skoby

Jako lezec zakládá na skobách zabitých do skalní stěny jistící body, tak u nás zabíjíme skoby znalostí a dovedností do skály neznalosti. Skoby, na kterých budeme záviset až přijde nouze nebo složitá životní situace nebo úkol.

Jinde jim říkají odborky, v armádě třídnosti nebo mezi severoamerickými indiány orlí pera. Jsou to zkoušky pro všechny Ardity, od nejjednodušších po ty nejsložitější, které jsou určeny pro starší nebo dospělé. Naše cesta je totiž celoživotní a nikdy není pozdě na to se sebezdokonalovat.

Za úspěšné zabití skoby získává Ardita vyšívanou nášivku skoby, která se našívá na rukáv stejnokrojové košile a potvrzení, které je dokladem jejího "zatlučení". Potvrzení se zpravidla umísťují do deníku výprav každého Ardity.

Kliknutím na název skoby se dozvíte podmínky pro její splnění, čili „zabití“.

Základní Skoba Ardita

Zpravidla každý Ardit začíná zkouškou ARDIT – NOVÁČKOVSKÁ ZKOUŠKA, jedná se o základní dovednosti začínajícího táborníka ze všech oblastí, které se mu budou na jeho další cestě hodit. Tuto zkoušku lze splnit během několika výprav a schůzek, při troše úsilí i za dvoudenní výpravu pod stan. Tato skoba je také předpokladem k povýšení člena/nováčka do hodnosti ARDITA, tedy plnoprávného člena oddílu.

Ardit

Ardit

Skoby bojovníka

První skupinou skob, jsou SKOBY BOJOVNÍKA, které obsahují znalosti a dovednosti z oblasti života v přírodě, orientace, brannosti, přežití a pozemní navigace v neznámém terénu.

Výsadkář

Výsadkář

Bojovník

Bojovník

Zálesák

Zálesák

Sapér

Sapér

Skoby moudrosti přírody

Druhou skupinou jsou SKOBY moudrosti přírody. Tyto zkoušky obsahují znalosti a dovednosti z oblasti znalosti živočichů, bylin, dřevin a vesmíru. Například poznávání stop, stromů, keřů, ale například i zasazení stromu.

Stopař

Stopař

Bylinář

Bylinář

Astronom

Astronom

Lesník

Lesník

Skoby znalosti a dovedností

Poslední skupinu skob představují skoby znalostí a dovedností, které zahrnují především dovednosti, jako například vázání uzlů, práce s lasem, lezení, rozvíjení sportovních schopností, předávání zpráv na dálku a pokročilejší znalosti první pomoci za ztížených podmínek.

Záchranář

Záchranář

Spojka

Spojka

Sportovec

Sportovec

Alpin

Alpin

Kovboj

Kovboj

Skoba cti a sebeovládání

Zcela nezávislou skobou je skoba cti a sebeovládání: VÝSTUP NA COL DI LANA, pojmenovaná podle jednoho z nejtěžších bojišť První světové války na Italském bojišti. Tuto zkoušku zde nebudeme rozepisovat, takže zbytečně neklikejte na název. Prozradíme jen, že zkouška není pro začínající Ardity, ale pro ty starší, zkušenější i fyzicky odolnější. Spočívá pouze v ovládání a sebezapření. Mimo zkoušky samoty, odolávání hladu a mlčení má několik dalších stejně náročných bodů. Kdo zná skutečně původní skautská Tři orlí pera, ví o čem naše zkouška je.

Výstup na COL DI LANA

Bojovník
Bojovník
  1. Umí tyto úkoly s mapou (azimut bez busoly, vzdálenost, sklon svahu)
  2. Určí bod v mapě podle souřadnic MGRS odečte souřadnice určeného bodu.
  3. Ví, co je magnetická deklinace a jaký je její vliv na určování směru v terénu.
  4. Naplánuje osu přesunu v terénu, udělá náčrtek se orientačními body, vzdálenostmi a nebezpečnými nebo zajímavými prostory po cestě
  5. Změří vzdálenost v terénu pomocí krokování, ví, jaké jsou hlavní zásady.
  6. Určí své stanoviště na mapě na určeném místě v terénu.
  7. Dovede určit sever podle hvězd (2 způsoby).
  8. Dovede určit sever podle slunce bez hodinek.
  9. Zná 40 mapových značek (mapa ČR 1 : 10 000) – nakreslí i určí
  10. Zná nejméně 10 pochodových značek – vytvoří v terénu 100 m trasu
  11. Vykope okop pro ležícího střelce.
  12. Kompletně se namaskuje.
  13. Dovede nabít vzduchovku, na 10 m zasáhne terč 7/1O ran.
  14. Zná nouzové signály při zabloudění.
  15. Dovede najít místo pro skryté táboření/přenocování.
  16. Postaví přístřešek z přírodního materiálu. (v zimě je možné udělat záhrab)
  17. Zhotoví improvizovanou nástrahu.
  18. Zhotoví luk a šíp, zasáhne terč na 15m alespoň 1/3, tak aby šíp nevypadl.